Zelf een website maken of een expert inhuren (uitbesteden)?

30/03/21

Het is dezer dagen steeds meer de gewoonte om zelf, in enkele dagen, een website in elkaar te boksen en er daarna geen aandacht meer aan te besteden. Als er dan achteraf weinig of geen resultaten worden behaald, wordt dit snel geweten aan een ontbrekend advertentiebudget. Je maakt op dat moment misschien de keuze om toch een bepaald budget hieraan te besteden. Wanneer dit ook niet werkt ga je misschien vaststellen dat de reden van falen de harde concurrentie is. Uiteindelijk heb je de echte reden van falen niet kunnen achterhalen en is er veel tijd verloren gegaan.

Kan ik zelf een website maken die goed werkt?

Websites zijn nu eenmaal niet zo eenvoudig samen te stellen op een goede manier. Er zijn zoveel aspecten die een website succesvol maken. De juiste website structuur, content, design, SEO en keywords zijn enkele voorbeelden. Websites moeten minimaal aan twee verschillende criteria voldoen. Het moet ontworpen worden via de regels van de zoekmachine die de website crawlt. Daarnaast wordt een website niet gemaakt voor de zoekmachine maar voor de de mensen die ze bezoeken. Deze afstemmen in perfecte harmonie is de job van een webdeveloper. Dit afstemmen is zeer moeilijk via de doe-het-zelf builders. Omdat deze de functionaliteiten van de back end zelf invullen en niet overlaten aan de maker van de website.

Is de kost van een website het resultaat waard?

Eens dat mensen de aspecten van de tijd en knowhow afwegen komt er nog een belangrijke factor op de proppen, namelijk het kostenplaatje. Een website kost niet meteen duizenden euro's zoals veel mensen denken, maar kan al tegen schappelijke prijzen door iemand worden ontworpen die hier zijn of haar job van heeft gemaakt. Daarnaast moet je de tijd die je er zelf in zou steken niet onderschatten. Een website is in de meeste gevallen een bron van potentiële klanten die mits goed in mekaar gestoken extra geld kan binnenbrengen.

Kan ik zelf kritisch een website maken?

Als laatste factor is het emotioneel betrokken zijn bij het bouwen van een website. Dit is in de meeste gevallen een struikelblok dat voor tunnelvisie zorgt. Dit is iets wat wij zelf ook al hebben meegemaakt. Als buitenstaander kan je veel kritischer oordelen over het resultaat.

Wanneer je nog niet overtuigd bent zit dan eens samen met een expert, maar laat je vooral geen gekke beloftes maken! Er is geen winnende formule, enkel technieken die mogelijk tot betere resultaten zullen leiden. Toch is in de wereld van het online gebeuren meedoen niet genoeg en is het aangeraden hier niet licht over te gaan.

MEER INZICHTEN
Arrow